en

Moldova Eksi Orhey (Orheiul Vechi) şehri ve gezi notlarım from Onur Türk's blog

Moldova'nın Kişinev e yakın bir küçük şehri olan Orhey şehri hakkında gezi notlarımı paylaşmak istiyorum.

Orhey de küçük bir müze bulunmakta yanımda bulunan bir Rus gergin ve sinirli şekilde neden On Ley ücret ödemek zorundayım diye. Müzenin gişesindeki bayana sesleniyor.

Müzenin girişindeki bilet kesen bayan ise küçük penceresinden "Bu müze müdürünün kararı buraya giren herkes ücret ödemek zorunda" diye yanıt veriyor.

Sonra yanımda bulunan "Rus Müzeye ziyaret etmek istemiyorum." "Sadece Orhey deki kayalara tırmanmak istiyorum" diye yanıt veriyor.

Sonra Yanımıza Müze Güvenliği geliyor ve Burası UNESCO'nun Dünya mirası listesinde olan bir yer diyerek Konuşmayı sonlandırıyor.

Her sabah, Butucans'ın kumru kuşlarının seslerini uzaktan duyulabilirsiniz. Yolun düzgün gitmesini engelleyen 3 trafik levhasında görünce de şaşırarak bakıyoruz. Levhalardan birisi DUR, Sonraki levha Zorunlu DUR ve üçüncü levha da DUR yazıyor. Bütün yol bizi giriş ücretini ödemek için panoramik pencereleri ve dalgalanan bayrakları olan ciddi bir binaya götürüyor. Kapıyı çekiyoruz, kapı kilitli. Etrafımıza bir göz atıyoruz, belki adam iki adım öteye nefes almak için çıkmıştır diye düşünüyoruz ama biz sadece başımızın üzerinde dalgalanan bayrağı görebiliyorsunuz.  Yolun karşısında bulunan  patika bizi gözetleme yeri olan bir başka patikaya çağırıyor. Oraya ulaştığımız da Butuçeni kasabasının kayaları, kilisesi ve evlerinin  manzarasını görebiliyoruz.

Şehrin hava durumu ise yoğun sis, yüksek kayaların arkasından zar zor yere düşen güneş ve şehrin tepesinden çıkan ince bulutları görmek için güzel manzaraları görüyoruz..

2018 yılında Eski Orhey şehri Uluslararası Turist ziyaretçilere göre Kişinev den sonra en çok ziyaret edilen ikinci Turistlik yer olarak kayıtlara geçmiştir.

Ziyaret edilen müzenin içerinde camlarda tarihöncesi zamandan insan kafatasına ulaşabilirsiniz. Tarihi bölgeleri seviyorsanız her gezgin bilmelidir. Binlerce yıllık heykelcikler, belki birilerinin ilgisini çeker düşüncesiyle raflara özenle yerleştirilmiş cam vitrinlerde durmaktadır. Yaklaşık 2500-2400 yıl öncsine kadar bu Eski Orhey kayalıkların arasında yaşamış bir Daçyalı kafasın neye benzediğini görebilirsiniz. Sabahın erken saatlerinde giderseniz bir rehber bulamayabilirsiniz. Ayrıca Kişinev şehir merkezinde olan etkinlikleri de ve büyük bir konserin olacağını da bilet gişesine gördüm.

Yolda yürürken bir  Meraklı bir delikanlı genç hanımına"Hiç kiliseye gidip dilek tuttun mu?" diye sorar. "Evet, Şipova'ya gittim" diye cevap verir kız ve ikiside Tepedeki Haç'a doğru yola çıkarlar.  Bizde onlara takip etmekteyiz.

Yöredeki geleneklere göre, Eski Orhey e gelen her gezgin, Keşiş Efimienin para ve mumlarını saydığı, kayaya oyulmuş küçük Kilisesini ziyaret etmelidir. Kapı acınası bir şekilde eski ve gıcırdamaktadır. Uzaklardan bir ışık çizgisi görünüyor ve o an bir rahibin boğuk sesi duyuyor. Yavaşça Kilisenin içine doğru ilerledim ve adım adım gözler bu kilesenin karanlığına alıştı ve sesler daha net duyulmaya başladı:Allah rahmet eylesin! Allah korusun!  Kilise tövbe içinde diz çökmüş insanlarla dolu. Herkes Dua ediyor, Papaz "Allah dua edenlere yardımcı olur diyor" , Rahip dualar bittikten rahip kıyafetlerini çıkarıyor ve  ayini bitiriyor. Sonra papaz talimat verir ve insanlar sunağa çekilir ve  İnsanlar on yıllardır umutla bir simgeyi veya tütsülenmiş bir kaya duvarını öpüyorlar.